I 2015 ble ARPs historie kastet inn i rampelyset med gjenopplivingen av ARP Odyssey. Synthfans over hele verden var ekstatisk-autentiske gjenutgivelser av noen av de mest ikoniske og legendariske ARP-synthesizerne som endelig ville bli avslørt. Fra ARP ODYSSEY FS med keyboard i full størrelse, til den etterlengtede ARP 2600 FS og ARP 2600 M, sto ARP-synther igjen i forkant av den moderne musikkscenen.
Nå, med utgivelsen av ARP ODYSSEY FS Kit, er musikere bemyndiget til å ta ARP-arven i egne hender.
Settet er tro mot ARP Odyssey FS, og bruker de nøyaktige analoge kretsene, og bevarer de originale varme og rike lydene vi alle har blitt glad i. Settet har også alle de originale spesifikasjonene til Rev 3-modellen med et tastatur i full størrelse og et svart paneldesign med oransje bokstaver. Og for å lette monteringen av Odysseen, er en billedguide inkludert; ingen teknisk kunnskap eller lodding er nødvendig.
ARP Odyssey FS Kit er et unikt samlerinstrument. For å feire den unike opplevelsen av å bygge den selv, skiller den seg fra alle andre ARP Odyssey med sitt eget serienummer gravert inn i en elegant metallplate.
Med dette settet vil du ikke bare kunne få den ettertraktede ARP-lyden som legendariske musikere har brukt de siste 50 årene, du vil også kunne lage den med egne hender. Vi håper at du vil gjøre denne spesielle ARP ODYSSEY til et unikt instrument bare for deg.
En ARP ODYSSEY i full størrelse med standard tastatur
Med et romslig paneloppsett med fadere som er glatte å betjene, og et tastatur i standardstørrelse for utmerket spillbarhet, er det akkurat det synthesizerelskeren eller keyboardisten har ventet på. Mest av alt er vekten og essensen det nøyaktige bildet av den originale ARP Odyssey. Med analog lyd som allerede har etablert et fast rykte, er det rimelig å si at dette er en sann oppstandelse av ARP ODYSSEY. Nå kan du få en ARP ODYSSEY i full størrelse som er perfekt på alle områder, inkludert lyd, stabilitet, utseende og størrelse, men med påliteligheten til en helt ny synth.
Den særegne syntesen av ARP Odyssey har blitt reprodusert fra kretsnivå og opp
Den opprinnelige ARP Odyssey var et 2VCO duo-phonic instrument. Den mest karakteristiske egenskapen var den skarpe, gjennomtrengende lyden og det rike spekteret av tonal variasjon. Med en rekke funksjoner og modulasjonsmuligheter levert av oscillatorsynkronisering, sample & hold, pulsbreddemodulasjon, høypassfilter, to typer konvoluttgenerator og pitch bend ved hjelp av PPC, var det i stand til å skape et allsidig utvalg av lyder.
ARP Odyssey gjengir lydene fra disse komponentene på kretsnivå.
Filtre av alle tre generasjoner er med
Grovt sett var det tre versjoner av den originale ARP Odyssey, delt på produksjonsdatoen, med den største forskjellen filterkretsen. ARP Odyssey gir alle disse tre forskjellige filterkretsene, og lar deg velge en av dem med en enkelt bryter. TYPE I (Rev1) er en 12 dB/Okt-krets som produserer en skarp, slagkraftig lyd. TYPE II (Rev2) er et filter på 24 dB/okt med lave toner som høres bra ut. TYPE III (Rev3) opprettholder utmerket stabilitet selv når resonansen heves. Disse karakteristiske filtrene har blitt gjengitt akkurat som de opprinnelig var.
Spesifikasjoner
Tastatur
37-note (Standard tangent eller full størrelse, ingen velocity-følsomhet, ingen aftertouch)
Maksimal polyfoni
2 stemmer for duofonisk; normalt monofonisk
Kontrollere
Transpose Positions:
2 oktaver ned, normal, 2 oktaver opp
Proporsjonal Pitch Control:
b (Pitch ned) Pad: ca -2 / 3 oktav
- (Modulation) Pad
# (Pitch opp) Pad: ca +2 / 3 oktav
Støygenerator
Støyspektrumtyper (hvit og rosa)
Portamento
Maksimal hastighet: ca 0.01 msec./oktav
Minimum hastighet: ca 1.5 sec./oktav
VCO ( spenningsstyrt oscillato )
Bølgeforme :
Sawtooth, Square, Pluse (Dynamic Pluse)
Frekvensområde :
VCO-1 i lav freq.-modus, 0.2 Hz – 20 Hz
VCO-1 og VCO-2 (lydområde) omtrent 20 Hz – 20 kHz
Warm Up Drift:
1/30 semitone fra turn on max
Pulsebredde:
50 % – 5 %
Pulsbreddemodulasjon:
ADSR, +45 %
LFO, +15 %
Spenningsstyrt respons:
1 V/oktav
Maksimale frekvensforskyvninger:
LFO sin wave, +1/2 oktav
LFO square wave, +1.5 oktav
ADSR, +9 otav
S/H, +2 oktav
* VCO-1 er lav noteprioritet, VCO-2 er høy noteprioritet.
VCF (Spenningsstyrt filter)
Typer:
Lavpass (I: 12 dB/otav, II III: 24 dB/oktav)
Frekvensområde:
16 Hz - 16 kHz
Maksimalt brukbar Q:
30
Resonanse:
1/2 - selv-oscillerende
Spenningsstyrt respons :
C3-tasten (venstre kant ): 0 V
C6 -tast (høyre kan ) 3 V
VCA ( spenningsstyrt forsterker )
Dynamisk område :
80 dB
Ringmodulator
Type:
Digital
Inngangssignal:
VCO-1, VCO-2 ( firkantbølge )
Sample & Hold
Kommandokilder:
Keyboard eller LFO-trigger
Samplede signaler:
VCO-1 sagtannbølge og firkantbølge , VCO-2 firkantbølge og pink noise
ADSR Envelope Generator
Attack Time:
5 msec. - 5 sec.
Decay Time:
10 msec. - 8 sec.
Sustain Level:
0 - 100 % or Peak
Release Time:
15 msec. - 10 sec.
AR Envelope Generator
Attack Time:
5 msec. - 5 sec.
Release Time:
10 msec. - 8 sec.
Control Input Jacks
Pedal:
6.3 mm mono-jack
Portamento fotbryter:
6.3 mm mono-jack
Lydutganger LOW
Kontakter:
6.3 mm mono-jack
Maksimalt utgangsnivå:
-20 dBu@ 10 k ohm belastning
Utgangsimpedanse:
10 k ohm
Lydutganger HIGH
Kontakter:
XLR- kontakt
Maksimalt utgangsnivå:
+4 dBu@ 1 k ohm load
Utgangsimpedanse:
330 ohm
Kontakt for hodetelefoner
Kobling :
6.3 mm stereo-jack
Maksimalt utgangsnivå :
50 mW + 50 mW@ 33 ohm load
Utgangsimpedanse:
10 ohm
* Kontrollerbar med volumknapp
Ekstern lydinngang (Ext Audio Input)
Kobling :
6.3 mm mono-jack
Maksimalt inngangsnivå :
-10 dBu
Inngangsimpedanse:
22 k ohm
MIDI-kontakt
IN
USB-kontakt
Type B
CV INN/UT
Keyboard CV (INN/UT):
1 V/oktav
Kobling :
3.5 mm mono-jack
GATE INN/UT
GATE INN:
+3 V (minimum)
GATE UT:
+10 V, tast ned; 0 V alle tastene opp
Kobling:
3.5 mm mono-jack
TRIG INN/UT
TRIG IN:
+3 V puls min., 10 μsec. Varighet minimum
TRIG UT:
+10 V puls ved tast ned, 10 μsec. Varighet
Kobling:
3.5 mm mono-jack
Strømforsyning
AC-adapter (DC 12V) + strømkabel
Strømforbruk
7.1 W
Dimensjoner (B x D x H)
585 x 466 x 163 mm
Wekt
7.3 kg
Includert
AC-adapter (DC 12V), strømkabel, jack-kabel, mini-jack-kabel
Om Alan R. Pearlman Foundation
Alan R. Pearlman fikk kallenavnet "ARP" som barn som vokste opp i New York City, så det virket som det perfekte navnet på et selskap han var med på å grunnlegge da han senere designet elektroniske musikkinstrumenter. Etter å ha forlatt NASA, etablerte Pearlman ARP som et utløp for å lage instrumenter kjent for sin lydkvalitet. Pearlman opprettet ARP 2500 i 1970 og deretter den klassiske ARP Odyssey og ARP 2600. En av Pearlmans nøkkelferdigheter var at han var i stand til å bygge oscillatorer som holdt seg i harmoni og til og med utviklet en trådløs patching-teknikk ved hjelp av en matrise av brytere. Arp Instruments bygget en arv som en stor leder i veksten og utviklingen av det elektroniske musikalske markedet.
Alan R. Pearlman Foundation ble grunnlagt i 2019 og ble opprettet av Dina Pearlman, Alan Pearlmans datter, for å hedre arven etter faren. Oppdraget til ARP Foundation er å feire Pearlman ved å gjøre oppfinnelsene hans offentlig tilgjengelige og inspirere fremtidige generasjoner til å forestille seg og skape.
Alan R. Pearlman-stiftelsen